Ruokaviesti 2020 -hankekuulumisia

Vuosi 2020 on ollut muutosten vuosi. Ja monessa mielessä myös hyvin erikoinen vuosi.
Koronapandemia on luonut haasteita, mutta käynnistänyt myös paljon positiivisia muutoksia, jotka ovat eittämättä tulleet jäädäkseen. Myös meidän hanketoimijoiden on pitänyt tarkastella omaa toimintaamme entistä kriittisemmin ja kyetä luomaan ketterästi täysin uusia tapoja toimia. Ja hyvä niin.

Miten Ruokaviesti -hankkeen vuosi 2020 on sitten sujunut ja mitä kaikkea siihen on mahtunut?

Ensin on varmasti hyvä muistutella mieleen hankkeen tavoitteita.
Ruokaviesti -hankkeen tehtävänä on edistää Kanta- ja Päijät-Hämeen maakuntien ruokasektorin tunnettuutta, kehitystä sekä yhteistä tekemistä monipuolisen tiedotuksen sekä erilaisten tilaisuuksien ja tapahtumien kautta. Samalla tuotetaan suuntaviivat Kanta- ja Päijät-Hämeen tulevaisuuden ruokatuotannon kasvulle ja kehittymiselle vuoteen 2030. Visiomme on, että kun hanke päättyy vuoden 2021 lopussa, yhä useampi voi allekirjoittaa väitteen siitä, että Hämeen imago ruoka-alueena on vahva, kiinnostava ja tunnistettava. Ruoka-ala kasvaa ja voi hyvin. Tähän siis kaikella toiminnallamme pyrimme.

Tapahtumat digiaikaan

Heti vuoden alkuun käynnistimme Avoimet maatilat – Taste of Häme -tapahtuman suunnittelu- ja kehittämistyön. Tavoitteena oli järjestää entistä monipuolisempi heinäkuinen tapahtuma, joka tarjoaisi elämyksiä ja kokemuksia koko hämäläisen ruokasektorin laajuudelta, uudistetulla Taste of Häme -ilmeellä.

Uusittu tapahtumakonsepti otettiin erinomaisesti vastaan, kohteita ilmoittautui ennätysmäärä mukaan, tapahtumalle lanseeratut Taste of Häme -sivustot olivat viittä vaille valmiit, uusia yhteistyösopimuksia luotu… ja sitten kuvioihin astui mukaan ”ystävämme” korona, joka vaati äkäisesti muutoksia suunnitelmiin. Tapahtuma päätettiin siirtää digitaaliseen muotoon ja onneksi tähän päädyttiin – kesä onnistui yli odotusten!  Hämäläinen ruoka sai valtavasti näkyvyyttä ja Taste of Häme -kohteissa riitti vilskettä koko kesän ajan. Lue lisää ruokamatkalla Hämeessä -kesäkampanjasta täältä.

Myös keväälle suunniteltu, kymmenen viljelijätuki-infon ”tapahtumasarja”, korvattiin yhdellä verkossa tapahtuneella viljelijätuki- ja luomutuki infolla. Tämä uudistettu malli sai hyvän palautteen viljelijöiltä, ja tätä tullaan varmasti jatkamaan myös tulevaisuudessa. Toisaalta mikään ei korvaa täysin ihmisten välisiä kohtaamisia ja ajatusten vaihtoa, joten ehkäpä löydämme tästäkin jonkun välimallin toteuttavaksi tulevaisuudessa.

Hanke oli mukana myös monissa muissa tapahtumissa, jotka tänä vuonna järjestettiin ensimmäistä kertaa verkossa. Tapahtumista saatiin valtavasti oppia, ja tästä on varmasti hyötyä, kun palaamme ”uuteen normaaliin aikaan” tulevaisuudessa, joka toivottavasti koittaa jo pian.

Onneksi jotain päästiin toteuttamaan myös ”livenä”, kun hämäläiset lähiruokayrittäjät ja ravintolat kohtasivat 29.9. järjestetyssä Speed dating -tilaisuudessa Lepolan talolla Hausjärvellä. Tapahtuman tavoitteena oli hämäläisten lähiruokayrittäjien ja ravintolatoimijoiden verkostoituminen, sekä uusien asiakkuuksien ja yhteistyökumppanuuksien syntyminen. Päivä onnistui hienosti, ja jatkoa tälle on varmasti luvassa myös ensi vuonna.

Somekanavat ja muu viestintä

Hankkeen ruokaviestintään sisältyi vuoden aikana myös Kasvua Hämeessä verkkosivujen kehittäminen ja sisällöntuotanto, sekä sosiaalisen median kanavat ja muu sisällön tuotanto, kuten blogikirjoitukset, ruoka-alan tapahtumat, Hämeen ruokatarinat, erilaiset kampanjat ja uutiskirjeet jne.

Sosiaalisen median kanavien ja sisältöjen kehittäminen etenkin kuluttajakohderyhmää kiinnostavaan muotoon on jatkunut. Keväällä 2020 Avoimet maatilat Hämeessä – Taste of Häme -tapahtumaa silmällä pitäen perustetut Taste of Häme Facebook -sivustot ovat keränneet jo lähes 1500 seuraajaa. Tässä kanavassa kohderyhmänä on puhtaasti kuluttajat. Näin Kasvua Hämeessä Facebook -sivustot ovat keskittyneet entistä enemmän nimenomaan sidosryhmille ja tuottajille suunnatun sisällön tuottamiseen. Myös Kasvua Hämeessä Instagram -kanava on jatkanut tasaista kasvuaan, vuoden aikana olemme saaneet sinne yli 200 uutta, hämäläisestä ruuasta kiinnostunutta seuraajaa. Mikä on aivan loistavaa!

Kasvua Hämeessä blogikirjoituksia on julkaistu vuoden aikana vähintään kerran kuukaudessa, ja lukijoita niille on kertynyt lähemmäs tuhat. Suosituin blogi on ollut tähän mennessä ”Seitsemän syytä tulla ruokamatkalla Hämeeseen -blogi”, joka on kerännyt reilut 200 lukijaa. Blogien sisältöjä tulemme varmasti tarkastelemaan ensi vuoden aikana entistä tarkemmin ja pyrimme löytämään lukijoita entistä enemmän kiinnostavia sisältöjä. Ehdotuksia saa siis esittää!

Uutiskirjeet ovat myös tärkeä osa viestintäämme. Näillä pyrimme viestimään ajankohtaisista asioista ja tekemisistämme, sekä sidosryhmillemme että alueen päättäjille. Päättäjille noin 2 kertaa vuodessa lähtevään vaikuttajaviestiin kokoamme lisäksi tietoa päätöksenteon tueksi, sekä selkeitä ”tietopaketteja” hämäläiseen ruuantuotantoon liittyen. Lisäksi viestimme aktiivisesti Taste of Häme -verkostolle, jossa mukana on noin 50 alueen lähiruokakohdetta.

Tulevaisuusorientaatio ja ennakointi alueen ruokasektorin kehittämisessä

Alueen ruokasektorin kehittämistä koskevaa valmistelutyötä aloitettiin suunnittelemalla molempiin maakuntiin ruokasektorin tulevaisuusseminaarit jo keväälle. Päijät-Hämeen tilaisuus päästiin järjestämään lopulta elokuussa MTK Hämeen kevätkokouksen yhteydessä Nastolassa ja Kanta-Hämeessä tilaisuus järjestettiin etäyhteydellä lokakuun loppupuolella Hämeenlinnassa. Molemmat tilaisuudet saivat kiitosta mielenkiintoisista puheenvuoroista ja paneelikeskustelujen annista. Esityksiin ja tallenteisiin pääsee tutustumaan täältä.

Molempien maakuntien käynnissä olevaan ilmastotyöhön on osallistuttu ruokasektorin sidosryhmäasiantuntijan roolissa. Lisäksi osana HAMK:n toteuttamaa PoliRural -Horizon hanketta sovittiin yhteistyöstä, jossa syksyllä opintonsa aloittavat Biotalouden YAMK-opiskelijat laativat harjoitustyönään tulevaisuusskenaariot Kanta- ja Päijät-Hämeen ruokasektorille. Raportteja on tarkoitus hyödyntää Hämeen ruokastrategian valmistelussa.

Hämeen ruokasektorin tulevaisuusstrategiatyö vuoteen 2030 on siis hyvässä vauhdissa ja suuntaviivat tekemiselle on tarkoitus julkaista kevään 2021 aikana. Strategiatyöhön pääset osallistumaan esimerkiksi ilmoittautumalla seuraavaan työpajaan, joka järjestetään 15.1. Teamsissä.

Katse tulevaan

Kuten sanottu, vuosi 2020 on ollut kaikessa erikoisuudessaan myös hyvin onnistunut. Suunnitellut toimenpiteet on saatu vietyä kunnialla läpi ja myös uutta luotu. Ensi vuoden suunnitelmat alkavat olla jo hyvässä vauhdissa, joskin muutoksia varmasti tulee, ohjelmapäällikkömme Päivi Rönnin siirtyessä MTK Hämeen toiminnanjohtajan tehtäviin maaliskuun alusta, lämpimät onnittelut Päivi!

Toivottavasti ensi vuonna pääsemme kuitenkin taas järjestämään Avoimet maatilat – Taste of Häme! -tapahtuman heinäkuun toisena lauantaina, lisäksi luvassa mielenkiintoisia tarinoita hämäläisestä ruoantuotannosta kestävyys ja vastuullisuus kärkenä. Lisäksi hankkeen vaikuttavuudesta ja tuloksista viestiminen tulee olemaan tärkeässä roolissa, miten olemme onnistuneet ja miten tästä eteenpäin.

Yksi tärkeä teema tulee varmasti olemaan myös Taste of Häme – Makuja Hämeestä ”alueellisen ruokamerkin” konseptointi. Mitä ”Taste of Häme” lupaa asiakkailleen, mitä lisäarvoa se voisi tuottaa esimerkiksi tuottajille, kaupalle, ravintoloille, hämäläisille tapahtumille tai matkailukohteille. Tästä kuulette myös ensi vuoden alussa lisää – pysykäähän siis kuulolla!

Tavoitteet ja vaatimustason toiminnallemme haluamme asettaa myös ensi vuonna korkealle, koska uskomme, että vain näin voimme kehittyä ja saada kehittämistyöllä aikaan jotain pysyvämpää muutosta.

Ihanaa Joulunaikaa ja tulevaa vuotta kaikille hämäläisen ruuan ystäville <3

Toivottaa,
Karita Toivanen ja Päivi Rönni
Ruokaviesti -hanke

Kirjoittaja:
Karita Toivanen
tiedottaja
karita.toivanen@mtk.fi
p. 040 732 8801

Kuvassa: MTK Hämeen henkilökuntaa marraskuisella ulkoilupäivällä Evolla.
keskellä Päivä Rönni ja Karita Toivanen
vasemmalla Susanna Valtonen, Jukka-Pekka Kataja, Jyrki Näsi, Asta Sarkki ja Riitta Kuivasaari