Kuluttaja, näin sinä voit jeesiä suomalaista tuottajaa!
Tuskin kukaan on onnistunut välttymään uutisilta siitä, että suomalaisilla maatiloilla eletään nyt taloudellisesti haastavia aikoja ja kotimainen tuotanto on vaakalaudalla. Kyllä, onhan tästä jo aikaisemminkin puhuttu, mutta nyt maataloussektorilla on tapahtunut merkittäviä tuotantokustannuksia nostavia muutoksia. Kassavarat on syöty jo edellisten vuosien aikana, eikä rahat enää riitä selviytymään tämän kriisin yli. Moni tila lopettaa. Joka päivä 2–3 maatilaa Suomessa päättää lopettaa maataloustuotannon harjoittamisen. Mukana on niin viljatiloja, sikatiloja, lypsykarjatiloja kuin munituskanaloita.
Mistä nykyinen tilanne johtuu?
Jo vuosia maataloutta on harjoitettu monella tilalla kädestä suuhun. Jos jokin kone on hajonnut ja sen korjaus on vaatinut huomattavan summan rahaa, on ollut pakko ottaa lainaa. Keväällä peltoon on kylvetty toiveikkaana siemenet ja kasvua edellyttämään lannoite. Tuleva kesä onkin lyönyt kapuloita rattaisiin, ja vettä ei ole taivaalta tippunut tai sitä on tullut yli äyräiden. Sato on jäänyt huomattavasti odotettua pienemmäksi. Näin on sää olosuhteet kurittaneet useampaa tilaa jo neljänä vuonna viidestä. Tulot tiloilla ovat jääneet pieniksi mm. heikkojen satovuosien takia. Tilannetta ei helpota jatkuvat tuotantopanosten hinnankorotukset, eikä vastavuoroisesti tuottajahinnan laahaaminen perässä tai polkeminen paikallaan. Kotimaisen maataloustuotannon, ruoantuotannon ja maamme huoltovarmuuden turvaamiseksi tarvitaan järeitä pidemmän aikavälin toimia. Pienillä asioilla on suuri merkitys ja meistä jokainen voi auttaa toimillaan maataloustuottajia yksinkertaisin ja helpoin toimin.
Miten sinä voit auttaa!
1. Suosi kotimaista!
Klassikko. Ostamalla kotimaista tuet automaattisesti suomalaista työtä ja tuotantoa. Suurin osa suomalaisista suosii kotimaisia tuotteita ruokaostoksia tehdessään. Hyvä niin, pidetään sama linja jatkossakin ja osoitetaan koko ruokasektorille se, että kotimainen ruoka on sitä mitä jatkossakin halutaan syödä.
2. Osta suoraan tuottajalta!
Moni tila myy tuotteitaan suoraan tilalta kuluttajille. Ostamalla suoraan tilalta tiedät varmasti, ettei tuottajille kuuluva raha ole valunut välikäsien taskuun. Tutustu mitä suoramyyntiä harjoittavia tiloja kotisi, työmatkasi tai mökkimatkasi varrelta löytyy. Monilla tiloilla on myös omat verkkokaupat, joista pystyt tilaamaan tuotteita ennakkoon tai vaikka suoraan kotiovelle toimitettuina. Kanta- ja Päijät-Hämeen alueen lähituottajat löydät täältä.
3. Hyödynnä Reko -lähiruokarenkaita
Mikä Reko, eikö lähiruokarenkaan toiminta ole sinulle ennestään tuttua? Ei hätää, pääset helposti mukaan toimintaan, sinulta ei tarvitse löytyä kuin Facebook-sovellus. Reko -renkaat ovat Facebook -ryhmissä toimivia lähiruoan myyntikanavia. Liity paikallisen Rekosi ryhmään, jossa tuottajat myyvät tuotteitaan, varaa haluamasi tuotteet ja nouda ne Rekon jakelupisteestä sovittuna ajankohtana. Reko kokoaa yhteen lähituottajat sekä lähiruoasta kiinnostuneet kuluttajat. Kanta- ja Päijät-Hämeen kaikki Reko -renkaat löytyvät kootusti täältä.
4. Vaikuta valikoimaan ja ehdota haluamaasi lähituotetta kaupan hyllylle!
Vaikuta rohkeasti oman kauppasi valikoimaan ja esitä toiveesi lempi lähituotteen lisäämisestä kaupan hyllylle. Ruokakaupoille asiakkaan tyytyväisyys on ykkösasia. Sen takia heidän tavoitteenansa onkin tehdä valikoimasta juuri sinulle sopiva. Toiveen voit esittää suoraan oman lähikauppasi kauppiaalle, jättää toiveen kaupalle kirjallisena, verkkosivuilla siihen tarkoitetulla lomakkeella tai vaikka kauppasi Facebook -sivuille.
5. Jätä kaupan omat Private label -tuotteet hyllyyn!
Näillä tuotteilla tarkoitetaan kaupan valmistuttamia tuotteita, joihin painetaan kaupan oma tavaramerkki. Nämä tuotteet ovat kuitenkin usein vastaavia merkkituotteita edullisempia. Miksi? Koska kauppa valmistuttaa ja myy tuotteen itse, pystyy se määrittelemään tuotteen katteen ja hinnan. Jos tuotteen tuotantokustannukset nousevat, voi kauppa vaihtaa tuotteen valmistajaa jopa suomen ulkopuolelle tuotteen ulkonäön pysyessä ennallaan. Omilla Private label -tuotteilla kauppa hallitsee tuoteryhmien sisäistä kilpailua ja asettaa muille tuotteille hintatason, jolla ne joutuvat kilpailemaan. Kilpailemassa saattaa kuitenkin olla esimerkiksi brasilialainen broileri naamioituna kotimaiseksi miellettyyn tuotemerkkiin.